Czomba Imre ötlete: Készül a karantén zenelánc

Munka Walter Afanasieff Stúdiójában, 2016
Munka Walter Afanasieff Stúdiójában, 2016

Sokan készítettek már a Covid-19 vírus miatt kialakult helyzetben videókat, ahol együtt zenélnek énekelnek. Czomba Imre, Los Angelesben élő magyar zeneszerző úgy döntött, hogy készít valami igazán egyedit. Ezt tőle megszoktuk, hiszen   2008-­ban és 2009-­ben az augusztus 20-a­i nemzeti ünnep tűzijátékának zeneszerzésére is őt kérték fel. Több, mint 3 millió néző előtt mutatták be a (televíziós nézettségi rekordot döntött) az ő zenéjére készített Tűzijáték Show­-t. Több, mint 25 színházi show-ja van, amit nagy sikerrel mutattak be Európától Kínáig. Közel 60 film és televíziós műsor zenéjét írta, Magyarországon (Argo2, Kölcsönlakás). Hollywoodban az Emmy Television Academy aktív tagja és megszámlálhatatlan hollywoodi produkciókban dolgozik.  Sorolhatnánk az arany-, platinalemezek sorát, amiben dolgozott Ákossal, Cserháti Zsuzsával, a Nox-szal és szinte mindenkivel 1995-től. 

 Pár nappal a los angeles-i “teljes “lezárás” idején, hirtelen azzal találtam szembe magam, hogy a nagy projektjeim mind le lettek állítva határozatlan időre. Fél szemmel mindig követem a magyar történéseket és láttam, hogy ott ugyanez a nehéz helyzet áll fenn.” -kezdte a beszélgetést a híres zeneszerző, lapunk megkeresésekor.  “Itt egyhamar nem lesz nyilvános előadás és nem lesznek stúdió felvételek. Egy óvatlan pillanatban az az ötletem támadt, hogy olyan sok zenész barátom van a Facebookon miért ne játszhatnánk együtt? Hiszen mindenki otthon van és várja, hogy ennek a szürreális helyzetnek vége legyen, bárhol is legyen a világban. Feltettem egy kérdést, hogy van e kedve valakinek játszani velem. Százkilencvenketten  jelentkeztek.” 

Így indult el az a lavina, mely aztán 14 országban élő zenésznek és énekesnek is szárnyakat adott. 

–  Hogyan kezdted el ezen terved megvalósítását?

 

Emmy, Television Academy Reception 2019
Emmy, Television Academy Reception 2019

 – Már több, mint öt éve élünk Los Angelesben a kis családommal és nagyon sok régi magyar zenész barátommal nem dolgoztam azóta. Van egy kisebb csapat, akikkel folyamatosan tartom a kapcsolatot és még olyan is előfordul, hogy veszek fel úgynevezett  “Remote Session-ben” felvételeket Budapestről. Ez azt jelenti, hogy erre megfelelő programon keresztül figyelem és instruálom a zenekart a stúdiómból, ők pedig játszanak az előre elküldött kottáimból.Viszont nagyon sok kedves ismerős jelentkezett. Ezt nem hagyhattam ennyiben.

 – Te is egy sokadik “maradj otthon” dalt akartál?

– Egyben biztos voltam, hogy sem magam és sem mást nem akarok kellemetlen helyzetbe hozni valamilyen Vírus Himnusszal. Ez nem az én asztalom, nem érzem magam ilyenekben komfortosan és a zsigereimben éreztem gomba módra fognak ilyenek megjelenni mindenütt. 

 

 

– Mennyire van hatással rád  Hollywood ? Mit tanultál tőlük, ami nálunk más? 

–  Ez a Hollywoodban eltöltött öt év nagyon sok impulzust adott már nekem. Nagyon sok dologban gondolkodom másképp, mint ezelőtt. Nagyon sok olyan dolog van, amit a megelőző húsz évben gyökeresen másképp csináltam. Köszönhető ez annak, hogy folyamatos versenyhelyzetben vagyok és rengeteget tanulok itt testközelből – régen csak a televízióból elérhető híres kollégáktól. Természetesen az Internet megváltoztatott pár dolgot, de a személyes kapcsolatokat sohasem fogja felülírni. Remélhetőleg ebből a helyzetből hamar kilábalunk, mert ez nagyon sok komoly problémát húz magával, és ez nem csak a művészeti szakmát érinti. Intenzíven részese vagyok a hollywoodi zenei életnek, szinte minden jelentősebb eseményen ott vagyok. Ez fontos is, hiszen  a mi szakmánk alapja a kapcsolati tőke, a folyamatos társasági élet. Enélkül lehet valaki tehetséges, ha nem tudja megmutatni magát. Mondanom sem kell hány tehetséges ember érkezik Hollywoodba naponta.

–  Kitaláltad, hogy készítesz egy nemzetközi örömzenélést?

Michael Boddicker, Kenny G, Imre Czomba
Michael Boddicker, Kenny G, Imre Czomba

 – Több produkcióban előjött már az az ambícióm, hogy a producerkedés nem áll távol tőlem. A zeneszerzés mellett mindig is nagyon csodáltam azt, ha valaki megtudja valósítani az elképzeléseit és nem csak kottában, hanem egy produkció létrehozásában is. Az az őrült ötletem támadt, hogy nem csak zenészeket hívok, hanem zeneszerzőket is. Írtam egy négy ütemes részt, amit felöltöztettem. Megkértem pár, a szívemhez közel álló kollégát, hogy folytassák. Legyenek a stílushoz kegyesek. Ezt sajnos később be kellett lássam, hogy nem tudom tartani. Viszont nem bánom, nagyon különböző zenei világból valók vagyunk és ez így jó. Személy szerint nagyon nehéz olyan zenei stílust mondani, amiben az elmúlt 25 évben nem kerültem közel, főleg, hogy az elmúlt 5 évben pár kivétellel filmzenéket írok, ami mondanom sem kell a legösszetettebb zeneszerzői munka – minden stílushoz kell értenünk.

– Szóval, felállítottad a szabályokat.

 – Igen,  elkezdek 4 ütemet és a végén én fejezem be. Megkérek általam nagyra becsült zeneszerzőket, tegyék hozzá az ő 4 ütemüket és közösen producereljük meg a szerzeményét. A felhalmozódott zenészállományból pedig mindenkinek adtam zenészeket. Ebben a pillanatban kristályosodott ki az egésznek a lényege. Nagyon sok magyar zenész barátom van. Az évek alatt körülbelül ugyanannyi külföldi lett, akik között nem kevés igazán nagy név is van. Miért ne szólhatnék nekik is? Igazán jó móka. Mindenkinek szerettem volna egy kis mosolyt csalni ezzel az arcára. Hiszen ebben a szürreális helyzetben mindenki jobban ráér, nincsenek koncertek, stúdiófelvételek és utazások.  Ebben a helyzetben nem zavar be semmi, csak a barátság és a zene van. Nincs anyagi kérdés, nincs szintbeli probléma, hiszen, itt állok a tűzfalként a produkcióban. Ha valami nem működik határozottan és előzékenyen le tudok állítani bármit, és nem fogok engedni bármit a projektbe. Hála Istennek csak kevés kellemetlen helyzet volt, de mindenki belátta, hogy ez egy ilyen játék. Nagy örömömre sok zeneszerző kollégával is együtt tudtam dolgozni, fogtam a kezét mindenkinek. Azt hiszem, tudtam nekik is meglepetést, vagy valami nem várt ötletet mutatni. Amiből ki tudtam őket zökkenteni a saját komfortzónájukból. Ez egy borzalmasan fontos különbség a hollywoodi piacon a magyarhoz képest. Nálunk sajnos mindig valamihez akarunk hasonlítani, itt meg pont azt keresed, ami nem hasonlít semmire, csak te vagy. Sikerült a zenész fronton is olyan zenészeket összehozni, akik még sohasem dolgoztak együtt. 

– Nem mindennapi az amit alkottok. Mondanál egy példát, hogy miért is más és szép ez a produkció?

 – Csak egy gyors példa: Juhász Attila (Jack) az egyik legkiválóbb kortárs dzsessz zongorista hazánkban és még soha sem játszott együtt Horváth Kornéllal és Lantos Zoltánnal. Most összehoztam őket és megtudtam azzal örvendeztetni őket, hogy elhoztam nekik egy világhírű basszusgitárost Alphonso Johnson-t (Weather Report, Santana stb) Mindenki nagyon boldog. Nagyon nagy öröm számomra.

 – Hogyan csinálod, hogy immár nemzetközivé vált a projekted?

Capitol Records 2019
Capitol Records 2019

 – Minden kis részben benne vagyok én is, mint a zenei producer. Próbáltam a végletekig zenészeket beszúrni minden kis projektbe. Tanácsoltam mindenkinek valamit, hogyan tudnánk még zenészt beletenni, ide-oda. Az, hogy minél színesebb legyen és minél nemzetközibb. Egy igazi zenei kavalkád lett. Van klasszikus zeneszerző barátom Milánóból ( a vírus által az egyik legjobban sújtott városból, osztálytársam volt a UCLA-n). Hollywoodból és persze Magyarországról. Összehoztam mindenkit, akit tudtam külföldi zenészekkel. Elképesztő boldog vagyok, hogy egy újfajta zenész kommunikációt tudtam összehozni. Tizennégy országból van zenészem Magyarország mellett, persze az új otthonomból Hollywoodból. Olyan világsztár barátaim fogadták el a meghívást, mint Michael O’Neill (Barbra Streisand Band, George Benson), Alphonso Johnson (Weather Report, Santana), Ed Calle (Gloria Estefan, Michael Bolton), Andrew Kesler (Accent), Sophie Cairo, Lane McCray (La Bouche). Legendás hollywoodi zenészek, akik John Williamstol a legnagyobb világsztárokkal együtt játszanak: Sara Andon (fuvola), Mező László (cselló), Chris Tedesco ( trombita), Rachel O’Connor (kürt). Az egyik mentorom, Michael Lehmann Boddicker – aki az egyik legismertebb szintetizátor szakember  Hollywoodban. Ő készítette és játszott a legendás Michael Jackson siker dalokban (Billie Jean, Thriller, Human Nature), Lionel Richie dalok, Manhattan Transfer, Van Halen (Jump), We are the World. Aki zenével foglalkozik, az ő neve kikerülhetetlen. Én gyerekkorom óta rajongok a munkássága iránt. Nagyon boldog vagyok, hogy a blokk végén vele és Kenny G-vel tudtam eljátszani Balázs Fecó dallamát, amit a telefonon diktált le nekem, amit persze elég rendesen áthangszereltem. Remélhetőleg, ha a közel 140 résztvevőnek csak fele annyi öröme telik ebben a produkcióban, mint nekem, akkor már bőven megérte.

–  Hogy érzed milyen ez a munka, amit csináltok? Voltak nehézségek? 

–  Természetesen rettenetes munkát vállaltam magamra. Tartanom kellett mindenkivel a kapcsolatot. Fogni a kezét, biztatni, hogy csináld kérlek csináld, mert megy az idő. Végeláthatatlan üzenetek, e-mailek, hangsávok jobbról-balról, amik hozzám érkeztek. Egy nagyon fontos része volt a projektnek, ha valakinek nem volt megfelelő hangfelvételi eszköze, akkor ezen a smartphone-ok segítségét kértük. Azt hiszem ez a legkomolyabb vívmánya a modern technikának. Az általam küldött alapot egy másik eszközről hallgatták és ő pedig a telefonjával felvette, amit játszott, énekelt a videóval együtt. Hát nem zseniális? Ennél közelebb nem lehetnek zenészek egymáshoz otthonról.  A projekt közben szembesültem azzal a problémával, hogy van legalább 30 énekesem. Mivel én nem akartam szöveges dalt, ebben a négy ütemben nagyon nehéz bárkit is megmutatni. Néhány extrém esetben sikerült, de kitaláltam egy ennél jobb mókát. Amire meghívtam mindenkit. Írtam egy nagyon vidám rövid dalt a végére. Ebben nagyon kevés hangszer van. Ez egy a capella dal. Segítségül hívtam Sárközy Fanni, Miamiban élő magyar származású dzsesszénekest, zeneszerzőt és Fehér Gábort (Singer Street, ex Cotton Club Singers), hogy picit nyúljanak bele a hangszerelésembe, legyen ez egy közös munka. Szétosztottam a szólamokat és mindenkitől kértem sávokat/videókat. Borzalmas munkát vállalva magamra nézve, de szívesen teszem hiszen elképesztően összetett produkció született ebből is. Nagyon büszke leszek a végeredményre. Herendi Gábor (Valami Amerika, Kincsem) vállalta a munkát, hogy segít megrendezni a film részét. Izgatottan várom a végeredményt.

– Hogyan éled meg ezt a feladatot?  Üzensz valamit a zenészvilágnak? 

 – Ez a munka talán egy misszió is. Ebben a kilátástalan helyzetben alkalmunk nyílt arra, hogy minden kötöttség nélkül önzetlenül együtt tudtunk dolgozni, bárhol és bármilyen zenei szinten is legyünk a világban. Szeretném példaként mutatni az utat magyar tehetséges zenész barátaimnak, merjenek nagyot gondolni,, dolgozzanak, nem csak a megszokott környezetükben. Ne bújjanak bele a babérjaikba, merjenek kilépni a komfortzónáikból. Érezzék ennek az internetes világnak az inspiratív hatásait. Nagyon örülök, hogy mennyire másképp kezdett gondolkodni mindenki, mikor lekerültek a kötöttségek. Boldog vagyok, hogy egy kreatív kapocs lehettem zenész barátaim között, és egy kis mosolyt tudtam csalni mindenki arcára ebben a nehéz helyzetben azzal, hogy pár ütem erejéig is, de együtt szerepelhet pár világsztárral.

Kíváncsiak várjuk a kész produkciót és a zenészek, énekesek névsorát.

Írta: Patak Gábor Gaba

Fotó: www.imreczomba.com